Ейми Ферис-Ротман и Сайед Хасиб от Ройтерс Младоженка плаче сподавено на пода, гледайки как нейният
съпруг с психични проблеми се тъпче с пилешко месо, трие мазните
си ръце в косата си и й крещи, че иска още. Това е само един от
многото подобни епизоди в отвратителния съвместен живот, който
семейството води.
Режисьорката Саба Сахар нетърпеливо наблюдава сцената до
оператора, клекнала, в сини дънки и светлорозова забрадка.
"Стоп!", извиква тя.
Първата жена в тази професия в Афганистан, 36-годишната
Сахар се превърна в известно име, след като прекара половината
от съзнателния си живот като актриса и режисьор. Тя е обожавана
от жените в Афганистан.
Подобно на други афганистански режисьори, Сахар казва, че да
намери актриси е най-голямото предизвикателство за нея в
свръхконсервативната ислямска страна, където мнозина смятат, че
участието на жени във филми е нещо неуместно и противоречащо на
исляма.
"Някои афганистанци смятат, че киното е лошо място за
момичета", казва 19-годишната Деба Барекзай, която играе ролята
на младоженката в петнадесетсерийния филм на Сахар. "Ролите ми в
киното ми донесоха много проблеми и трудности."
Тя даде изявление за Ройтерс през почивката по време на
снимките на филма в къща от кал и слама в покрайнините на Кабул.
Очите й все още бяха влажни от червения лук, използван, за да
предизвика сълзи за последната сцена.
Тъй като семейството й решило, че би било прекалено опасно
за нея да учи в Афганистан - заради неодобрението на роднини и
заради талибаните - Барекзай отива да учи актьорско майсторство
в съседен Иран.
АКТРИСИТЕ ПОЛУЧАВАТ ЗАПЛАХИ
Афганистанско-канадската режисьорка Нелофер Париза казва, че
натискът на семействата им е отказал множество актриси да
участват в снимките на филма й "Позорен акт" през 2009 г., една
история по действителен случай, разказваща за убийство в името
на честта.
"Това наистина беше много тъжно. Страхът ги възспря да
работят с нас", заяви пред публика Париза миналия месец, след
като филмът й за първи път бе прожектиран в Афганистан.
Филм във филма, действието в "Позорен акт" се развива около
съдбата на афганистанска актриса, която играе главната роля във
филм на колега на Париза. Когато разбира за нейното участие във
филма, съпругът й я застрелва.
В ролята участва Марина Голбахари, която стана
световноизвестна, след като изигра ролята на малко момиче,
облечено като момче, в афганистнаския филм "Осама". Тя сега
следва актьорско майсторство в Индия.
Париза и Сахар са част от шепата жени режисьори в
Афганистан, които са насочили вниманието си към насилието срещу
жените с цел както да могат да снимат жени във филмите си, така
и да разкажат за условията, в които те живеят.
Преди девет години тя създава своята филмова компания "Саба
Филм" именно с тази цел.
"Имам две послания към афганистанските жени и момичета.
Първо, те никога не трябва да мислят, че са слаби, второ, те
трябва да са по-самоуверени", каза Сахар, чиято откровеност и
дисциплина загатват за нейното минало като една от малцината
жени-полицаи в Афганистан.
Нейният нов сериал "Зелените листа на есента" поражда
надежда за невъзможното.
Младоженката е жертва на "баад", древен афганистански
обичай, при който като обезщетение за извършено престъпление се
дава жена. Въпреки че е незаконен, този обичай е широко
разпространен и предизвиква протести от международни
правозащитни организации.
Според сюжета на филма тя е дадена на съпруга си, след като
брат й убива негов роднина в дуел. Честта на семейството й е
възстановена, но тя е пребивана, преживява сексуален тормоз и е
принудена да робува на мъж, когото презира.
По-късно братът на младата жена отмъщава за сестра си и
наръгва психично болния й съпруг.
"Това е само един пример за многото проблеми, пред които
афганистанските жени са изправени в днешното общество", казва
Сахар.
Още по-голямо предизвикателство са заплахите, които
филмовата индустрия получава от активизиращите се отново
талибани, които забраняваха телевизията, както и достъпа на жени
до повечето професии, преди да бъдат свалени от афганистански
сили с подкрепата от САЩ преди десетилетие.
В условия на ескалиращо насилие в Афганистан в десетата
година на водената от НАТО война страхът от талибаните все още
витае в обществото.
Според афганистанската филмова индустрия самоубийствените
атентати и бомбите заплашват съществуването на афганистанското
кино точно толкова, колкото и липсата на добро оборудване.
"Това са причините, поради които нашето кино не може да се
развива", казва Латиф Ахмади, популярен режисьор и директор на
"Афган Филм", държавния киноцентър.
Той също така добавя, че парите, плащани на актрисите - като
награда за тяхната опасна професия - са доста оскъдни поради
лошата икономическа ситуация в страната, където повече от
четиридесет процента живеят под прага на бедността. /БТА/